Santapaperi

Kerromme tällä sivulla Hiotun kuulumisia ja kirjoittelemme asiasta ja vähän sen vierestäkin.

06.02.2017 Sosiaalinen vastuullisuus

Sosiaalinen vastuullisuus Hiotun toiminnassa

Yrityksen sosiaalinen vastuu liittyy Nina-Riikka Vuolletin (2015 Vaasan ammattikorkeakoulu) mukaan sen vaikutuspiirissä oleviin ihmisiin eli henkilöstöön, asiakkaisiin, paikallisiin asukkaisiin ja muihin yhteistyökumppaneihin. Sosiaaliset vaikutukset näkyvät henkilöstön hyvinvointina, turvallisina tuotteina ja tyytyväisinä sidosryhminä. Sosiaalisen vastuun merkittävin osa-alue on Vuolletin mukaan henkilöstö. Hän mainitsee henkilöstövastuun piiriin kuuluvan kaikille tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen työympäristön.

Hiottu on koko olemassaolonsa ajan pyrkinyt toimiaan mahdollisimman vastuullisesti kaikessa toiminnassaan: Noudatamme alan työehtosopimusta. Työterveyshuolto on työntekijöille tarjolla mahdollisimman laajana pakettina. Tasa-arvoisuuteen pyrimme parhaamme mukaan – ja siinä mielessä Hiottu on ICT-alalla poikkeava yritys, että toimitusjohtaja on nainen. Myös yksi ohjelmoijistamme on nainen, eli meillä on täsmälleen sama määrä naisia töissä kuin Teknologiateollisuus ry:n mukaan on alalla muutenkin: 25 prosenttia (Teknologiateollisuus ry 23.1.2017).

Työntekijöille pyritään pienillä tavoilla osoittamaan arvostusta: käymme esimerkiksi aina kuukauden viimeisenä perjantaina koko porukalla yhdessä lounaalla työnantajan kustannuksella. Se on yrityksen kiitos työntekijöilleen menneestä kuukaudesta. Paikan valitsee jokainen työntekijä vuorollaan, joten tässäkin kaikki ovat samalla viivalla. Jouluksi ostimme kaikille hyvälaatuiset suklaakalenterit ja lisäksi jokainen sai valita joululahjan itselleen tietystä valikoimasta. Työvälineensä (näppäimistön, hiiren, häiriöäänivaimentavat kuulokkeet) jokainen työntekijä saa valita itse, samoin sähköpöydän on saanut jokainen halukas.

Paikallisyhteisöä tuemme esimerkiksi siten, että teemme kaikki mahdolliset hankinnat paikallisilta yrityksiltä ja yrityksiltä, jotka maksavat veronsa Suomeen. Kuulumme myös Koodia Suomesta -yhdistykseen, jonka tarkoitus on tukea alan yritystoimintaa Suomessa ja varmistaa, että Suomi olisi jatkossakin hyvä maa elää ja tehdä ohjelmointialan työtä.

Asiakkaille tehtävät työt tehdään meillä Hiotussakin aina niin hyvin kuin mahdollista. Jos asiakkaalle löytyy joku meidän palveluitamme parempi vaihtoehto, se kerrotaan asiakkaalle oma-aloitteisesti. Mikäli teemme virheen, se korjataan avoimesti ja suoraan ja korvataan siitä aiheutuva kustannus. Lisäkustannuksia ei tosin ole tarvinnut korvata kuin yhden kerran, kun ohjelmoijallamme oli lipsahtanut koodiin pilkun sijaan piste ja siitä aiheutui yhteistyökumppanille noin kymmenen tunnin verran ylimääräistä tuotekehitystyötä. 

Asiakkaita myös opastetaan hankinta- ja harkintaprosessin aikana hankinnan tekemisessä, koska haluamme varmistaa, että asiakas todella tietää mitä on hankkimassa ja että hankinnan kohde vastaa asiakkaan tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä on yllättävän tärkeä asia, koska läheskään kaikki asiakkaamme eivät ole ostamisen eivätkä etenkään ohjelmisto-osaamisen ostamisen ammattilaisia. Niinpä meidän tehtävämme on tukea heitä hankinnan aikana.

Jos asiakkaan kanssa jotain sovitaan, siitä pidetään kiinni, vaikka se vaatisi meiltä ylimääräistä laskuttamatonta työtä. Näin voi käydä, koska yleensä kaikki mitä teemme on uudenlaisten ratkaisujen kehittämistä, eikä aina ole mahdollista tarkkaan arvioida minkä verran aikaa jonkun ratkaisun kehittäminen vie.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus pellentesque nisi tortor, sit amet sodales velit interdum accumsan. Nam in facilisis mauris, efficitur accumsan lectus. Curabitur quis fermentum dolor

Kuulumisia

Aiemmat postaukset