Pohjolan Rakennusvalvonnan yhdessä Hiotun kanssa kehittämä Laatuketju varmistaa rakentamisen laatua
Pohjolan Rakennusvalvonta (PRV) tarjoaa rakentamisen valvontatehtäviin liittyviä palveluita rakennuttajille ja rakennusliikkeille sekä yksityishenkilöille. Palvelun keskiössä on PRV:n konseptoima ja Hiotun tuottama Laatuketjuksi kutsuttu digitaalinen toiminnanohjaustyökalu.
Tai oikeastaan meidän pitäisi puhua toiminta-alustasta, yhtiön toimitusjohtaja Vesa Hyrkäs kertoo. Laatuketjulla nimittäin varmistetaan PRV:n kaikki projektinhallinta, resursointi ja dokumentointi – tekijöitä, jotka vaikuttavat projektien jouhevaan sujumiseen.
Tärkeää on ollut myös varmistaa PRV:n tarjoaman palvelun laatu.
– Laatuketjun avulla asiakas voi kätevästi seurata projektin etenemistä ja kommentoida prosessia, Hyrkäs sanoo. – Kaikki projektin tiedot, dokumentit ja luvat säilyvät Laatuketjussa vielä projektin päätyttyäkin.
Tuloshakuinen kumppani hakusessa
Kun Laatuketjua ryhdyttiin rakentamaan, hankekumppania haettiin ensin tuttujen palveluntarjoajien parista.
– Kävimme alkuun keskusteluja sellaisten toimijoiden kanssa, joiden kanssa olen aiemmin kehittänyt vähän samankaltaisia tuotannonohjausjärjestelmiä, Hyrkäs kertoo. – Halusimme kuitenkin Pohjolan Rakennusvalvonnalle kumppaniksemme toimijan, joka ei olisi liian jäykkä tai kaavoihin kangistunut.
Ennen hankkeen aloittamista vertailtiin myös kustannuksia.
– Haimme tuloshakuisia tekijöitä, joiden kanssa olisi helppo tehdä tällaista kehittämishanketta, Hyrkäs sanoo. – Näin kumppaniksi valikoitui Hiottu.
Rakentavaa ja toimivaa yhteistoimintaa
Ensimmäinen vaihe hankkeesta on saatu päätökseen ja Laatuketju palvelee Pohjolan Rakennusvalvonnan asiakkaita. Toista vaihetta valmistellaan ja sille haetaan parhaillaan rahoitusta.
– Olemme vasta päässeet alkuun, Hyrkäs sanoo ja vertaa Laatuketjua rakennuksen kivijalkaan. – Tästä pitäisi alkaa rakentaa taloa kivijalan päälle.
Hyrkäksen mielestä yhteistyön pitää olla rakentavaa ja yhdessätekemisen alku on Hiotun kanssa ollut lupaavaa.
– Nythän olisi mahdollista katsoa toista kumppania, kun hankkeen kakkosvaihe alkaa. Mutta koska kokemuksemme Hiotusta olivat niin hyviä, nyt ei malta vaihtaa, Hyrkäs nauraa.
Hyvää kokemusta on pohjustanut muun muassa ennakkoon sovitut tiedonvälittämistavat.
– Olemme saaneet tarvittavat tiedot hankkeen etenemisestä, ja luonnollisesti Laatuketjuun ne toiminnot mitä olemme vaatineet. Ja kun kustannuksetkin ovat pysyneet suurin piirtein siinä mitä budjetointiin lähtötilanteessa, voin sanoa, että Hiottu on meille ollut se kaikista paras yhteistyökumppani.